Търсене в този блог

неделя, 24 юли 2011 г.

Децата и изкушението на рекламите

Текстът е публикуван в сайта на "Дневник".

Преди около две седмици управляващите в Унгария приеха "данък чипс" - налог, който трябва да оскъпи нездравословни храни като чипс, някои шоколадови десерти, газирани напитки. Правителството на Виктор Орбан не е изключение сред политиците, които обмислят как да намалят консумацията на junk food – бързи храни, които са доказано вредни и водят до здравословни проблеми.

В края на април Конгресът в САЩ, съвместно с няколко държавни агенции, съобщи, че започва обсъждане на доброволни практики, които да се използват от хранителната индустрия при маркетинг, насочен към деца. Като причина беше посочено увеличаващото се затлъстяване при подрастващите, което се влияе и от рекламите. Като по-драстична мярка в САЩ дори има предложение деца със свръхтегло да се отнемат от родителите им за известно време.

А в България ...

България не е останала встрани от мисълта как децата да се хранят по-здравословно, но тук инициативите са предимно на ниво идеи и все още няма сериозни ограничения за рекламата и маркетинга на вредни храни. Наредба за храни за малки деца и такива на зърнена основа определя какво могат да съдържат бурканчетата и кутиите, предлагани за деца. Косвено това трябва да ограничава продуктите, които се продават като храни за деца – в зърнените, към които се добавят мляко или сок, както и в бисквитите, мазнините не трябва да бъдат повече от 3.3 грама на всеки 100 килокалории.

В България точна законова дефиниция на вредна храна няма – това е едно от най-трудните задачи в държавите, където решават да ограничат консумацията им. В Унгария имаше спорове как ще се определи кои храни са вредни, като се има предвид, че и традиционната национална кухня може да се причисли към тях заради широкото използване на пърженето и свинската мас.

"По принцип няма забранени храни. Има по-подходящи и по-неподходящи", коментира д-р Пламен Масларски, педиатър в болница "Вита". Въглехидратите не са враг, просто те са по-вкусни и затова приемаме повече от тях, казва лекарят. Освен това организмът ни не може да живее без въглехидрати, въпросът е под каква форма и в какво количество, обясни д-р Масларски.

Колко са виновни рекламите

Педиатърът не отрича заведенията за бързо хранене – стига да не ядем основно там. В противен случай според него забраната да се посещава "Макдоналдс" за едно дете ще го превърне в "забранен плод" и по-късно може да издигне подобен тип храна на пиедестал – и ще се получи обратният ефект.

Според Ева Борисова от Асоциация "Родители" в България има голям проблем със здравословното хранене и затлъстяването на децата, а рекламите на вредни детски храни допринасят за това.

"Самите реклами са създадени да продават, а децата са най-възприемчиви понеже нямат вътрешно съпротивление", казва Борисова. Тя смята, че самите фирми трябва да се саморегулират и да приемем, че децата не са умалени възрастни, а имат специфични потребности, включително и за храната.

Според д-р Масларски не може да се каже, че дадена реклама предлага вредна храна, защото продуктите са минали контрол, за да може да се продават. Но е хубаво децата да не гледат много телевизия и родителите да внимават техния мироглед да не се определя от рекламите, казва лекарят.

"Големият проблем на регулацията е, че тя казва какво да не се прави, а трябва да има позитивни модели", казва Ева Борисова. Според нея в България се действа "на парче" и не се влагат средства за изграждане на хранителни навици, а после се плаща за здравеопазване.

Само пожелателно

Директивата за аудио визуалните услуги на Европейския съюз залага ограничения в рекламите на храни с вредни мазнини, високо съдържание на захар и сол, но препопръките са пожелателни, не задължителни. Според Директива 2010/13/ЕС (публикувана е в официалния вестник на съюза на 15 април 2010 г.) държавите от ЕС и Европейската комисия "насърчават доставичиците на медийни услуги да изготвят етичен кодекс". Този кодекс трябва да определя кои реклами не са подходящи за детски предавания, защото предлагат продукти с мазнини, трансмастни киселини*, сол, натрий, захар, чиято прекалена употреба не е препоръчителна.

Казано просто – медиите в държавите от ЕС трябва да седнат и да направят пожелателни правила за рекламодателите си, с които преди, след и по време на детски предавания, в списания и публикации за деца, не трябва да се предлагат солени чипсове, вафли, силно подсладени зърнени закуски. У нас досега медиите не са давали никакъв знак дали биха се събрали, за да готвят етичен кодекс за рекламодателите си.

Иначе съседна Румъния, с която е модерно да се сравняваме, беше на крачка от въдеждането на данък върху fast food, който трябваше да оскъпи храната от вериги като "Макдоналдс" (McDonald’s), KFC. След доста спорове как точно ще се каже, че дадена храна е вредна, а друга не е, и донякъде заради кризата, проектът беше изоставен.

Няколко съвета

Повечето от родителите знаят на теория какво е полезно за децата им и какво е вредно, но по-често полезното им се струва прекалено сложно, бавно за приготвяне и скъпо. Д-р Пламен Масларски дава няколко съвета какво да включва едно детско меню – няма шаблон, за който да кажем, че е за предпочитане, но трябва да се има предвид, че организмът на малките им по-високи изисквания от този на един зрял човек.

Детето губи до 20-25% от енергията си за растеж, докато при възрастните тя отива за поддържане на функциите на организма, разказва лекарят. "Децата трябва да се хранят пълноценно, да се спазва баланса на веществата и да се приема достатъчно прясна, свежа храна и фибри. Трябва да се приема от всичко, има баланс на веществата, които да се приемат. Дали този баланс ще е под формата на яйца, риба, месо – това вече е личен избор на детето и родителите".

Д-р Масларски посочва, че е желателно детето да свиква с естествени вкусове, защото вкусът на човек се регулира от това, което яде – колкото по-сладки храни приемаме, толкова повече сладко ни се иска. Така че поне докато можем да контролираме храната на децата, да не ги оставяме да се изкушават от по-силни вкусове и по-атрактивни храни.

И още едно доказателство, че рекламите имат роля в затлъстяването – в края на юни изследване на Университета в Ливърпул доказа, че телевизионни спотове на junk food засилват апетита на децата за такава храна. При наблюдение на деца между 6 и 13 години се е установило, че те имат по-голямо желание да хапнат нещо сладко и мазно, след като са гледали реклама на такива храни, отколкото ако гледат реклама на играчки например.

Мляко в класната стая
Инициативата на ЕС "Училищно мляко" е създадена, за да насърчи консумацията на мляко и млечни продукти в училищата. В България детски градини, предучилищни заведения и начални училища получават помощи, за да предлагат на децата мляко и продукти от него. По данни на Агенцията по храните през учебната 2009/2010 г. общо 3.14 тона мляко и млечни продукти са били разпределени сред учениците. Целта на ЕС е да ограничи изкуствени продукти, "сглобени от сухо мляко, бактерии, маргарин, консерванти и оцветители", казват от агенцията. От миналата година у нас започна и "Училищен плод" – също инициатива на ЕС, с която на деца от III група в детската градина до IV класа в началното училище два пъти седмично се дават плодове и зеленчуци. За изминалата учебна година в инициативата са включени 120 хил. деца.

*Трансмастните киселини се съдържат в много малки количества в естестевените масла и се повишават значително при хидрогенирането им. Това е процес, през който е преминал например маргаринът. Изследвания доказват, че има тясна връзка между приема на трансмастни киселини и редица заболявания, основно такива, свързани с повишен холестерол.

Няма коментари:

Публикуване на коментар